De 60 km start over

Zoeken

Trainen voor De Zestig

Trainen voor de Zestig door Gerrit van Rotterdam

Inleiding

klik  hier voor het voorwoord van Martien Baars

 

Het lopen van een wedstrijd waarvan de afstand langer is dan die van de marathon vereist een gedegen voorbereiding. Een belangrijk onderdeel hiervan vormt het trainingsschema.

Marathonlopers die de overstap willen maken naar het ultralopen hebben vaak veel vragen over de wijze waarop ze een dergelijk schema kunnen samenstellen. Er zijn niet veel (club)trainers die dit tot hun specialisme mogen rekeningen en ze staan over het algemeen, ten onrechte, huiverig tegenover de ultralange afstanden.

Zo is de beginnende ultraloper vaak afhankelijk van tips van meer ervaren lopers die er met vallen en opstaan achter zijn gekomen wat voor hen het beste werkt. Maar wat voor hen werkt, werkt misschien wel niet voor iedereen.

Met dit artikel wil ik de handvatten aanreiken op basis waarvan de debuterende ultraloper zelf een trainingsschema kan samenstellen waarbij rekening kan worden gehouden met het niveau van de loper en de beschikbare tijd. De ervaren ultraloper biedt het de mogelijkheid om zijn schema te toetsen aan een aantal uitgangspunten dat behandeld wordt.

De informatie zal praktisch van aard zijn. Het waarom van iets wordt hier en daar wel toegelicht maar wat er in detail in het lichaam aan veranderingen plaatsvindt onder invloed van de verschillende trainingsvormen valt buiten het bereik van dit artikel. Voor mensen die hier wel nieuwsgierig naar zijn, verwijs ik naar het einde van deel 5 waar ik een aantal boeken vermeldt waarin meer informatie gevonden kan worden over de in deze serie behandelde onderwerpen.

 

De volgende onderwerpen worden behandeld: 

(klik op het desbetreffende deel om het in pdf te downloaden)

 

Mocht je problemen hebben met downloaden en heb je geen Arcobat Reader op je PC

klik dan hier om het gratis programma te installeren.

 

Deel 1:

— Basisprincipes van training

— Belastingprincipes

 

Deel 2:

— Prestatiebepalende factoren

 

Deel 3:

— Trainingsmethoden

— Samenstellen van een trainingsschema

 

Deel 4

— Overbelasting

— Wedstrijdtips

 

Deel 5:

— Voorbeeldschema (van een loper met marathontijd 3.25)

 

Alle vijf delen worden tegelijktertijd op deze gepubliceerd. Mijn dank gaat uit naar Martien Baars en Henri Thunnissen voor het doornemen van de tekst en de suggesties voor verbeteringen en aanvullingen, zoals ondermeer de toevoeging van een uitgewerkt schema van een doorsnee-marathonloper. Dit voorbeeldschema is nu deel 5 geworden. Een andere suggestie hebben zij zelf ingevuld: bij elk deel staat nu in een apart kader een praktisch voorbeeld van hoe ene 'Leo de Loper' door schade en schande wijs wordt.

Voor andere suggesties hou ik me aanbevolen: op het forum van de site www.ultraplatform.nl  heeft Henri Thunnissen een oproep geplaatst met het verzoek aan (ultra)lopers om te bekijken of zij met deze uitleg en tabellen er in slagen om voor zichzelf een schema te maken en of er behoefte bestaat dat ik deze serie uit ga breiden naar allerlei types ultralopen, inclusief de 24 uur waar nog geen Nederlands trainingsschema voor beschikbaar is. Zo'n herziene en uitgebreidere versie zou op de site van www.ultraplatform.nl gepubliceerd kunnen worden. Geef je mening op dat ultraplatform en niet rechtstreeks (alleen) naar mij svp.

 

Iedereen die mijn richtlijnen uit gaat proberen wens ik een goede en ongestoorde voorbereiding toe en natuurlijk een zeer succesvolle loop op Texel (of elders) !

Gouda, voorjaar 2010 Gerrit van Rotterdam