60 KM – 120 KM – 4 x 15 KM – Strand – Bos – Duin – Wad – Dijk – Dorp – Berg

Nieuwsbrief Estafette 2019 De Zestig van Texel 31-3

Actuele informatie voor de estafette-teams van De Zestig van Texel 2019

Datum: 7 april 2019, met de prestatiestart om 11:05 en de wedstrijdstart om 11:35

Startlocatie: NIOZ  nabij de veerhaven – op loopafstand vanaf aankomst boot

Finish: Stayokay, Haffelderweg, Den Burg, met de sluiting van de finishregistratie om 18:05

  1. Verdeling van de teams over de verschillende starttijden

De organisatie verdeelt het startveld in ongeveer twee gelijke porties op basis van de opgegeven starttijden. De prestatiestart, de eerste hoofdstart, is om 11.05 uur en omvat de prestatieteams, die  naar verwachting meer dan 5 ½ uur over de vier etappes doen. De snellere teams starten in de wedstrijdstart, de tweede hoofdstart, om 11.35 uur. Alleen de teams van de wedstrijdstart doen mee voor het podium. NB Met een klein aantal teams die waarschijnlijk langer dan 7 uur nodig hebben, hebben we afgesproken dat die bij wijze van uitzondering al om 10.35 uur gelijk met de ultralopers mogen starten, zodat ook die teams voor de sluitingstijd van 18:05 uur over de finishlijn kunnen komen.

  1. Afhalen startnummers en shirts

Het startnummer (met chip) kan opgehaald worden op zaterdagmiddag 6 april in de Stayokay te Den Burg, tussen 15.00-16.45 uur en op zondagmorgen 7 april van 8.30-11.00 uur in een tent, direct voor het NIOZ-gebouw, vlak bij de start.  Aan het startnummer zitten 4 coupons voor het afhalen van de shirts. Die shirts moesten door ons eind januari al besteld worden. Daarbij hebben we ons gebaseerd op de op dat moment op de bij de teams ingevulde gegevens en hebben dat ge-extrapoleerd. Dat betekent dat latere wijzigingen/opgaven door de contactpersonen wat betreft maat of type dus niet meer exact zijn meegenomen. Het kan zijn dat daardoor onze voorraad shirts niet geheel aansluit bij de bestelling, maar we komen er wel dichtbij. Na afloop van de wedstrijd bestaat er een ruilmogelijkheid in de hal bij Stayokay.

Op vrijdagavond t/m zaterdagavond zijn in de Stayokay diverse activiteiten gepland rondom het loopevenement. Zie voor een compleet overzicht het programma op de site.

  1. Afstanden van de etappes

De eerste etappe is aan het begin en aan het eind wat anders dan bij de edities van 2015 en eerder, met een iets andere start en met een langer stuk strand maar in totaal wel bijna 200 meter korter, zie de website. De eerste chipmat ligt niet bij de startstreep maar pas na ongeveer 750 meter verder (vanwege het keerpunt van de 120 km). Er wordt bij De Zestig van Texel alleen met de brutotijden gewerkt. De lengten van de vier etappes zijn nu als volgt:  14,6 – 13,5 – 15,1 – 16,8 km. 

  1. Bandje met startnummer doorgeven aan de volgende loper

Elk team ontvangt één startnummerband met startnummer. Hierop staat de verkorte teamnaam vermeld. Deze band met nummer moet bij wisselpunt 1 (Turfveld) door loper 1 overhandigd worden aan loper 2, bij wisselpunt 2 (Slufter) door loper 2 aan nummer 3, enz.

Op het laatste wisselpunt (Hotel Prins Hendrik), worden zo nodig rond 16:30 de nog wachtende estafettelopers vroegtijdig gestart, zodat zij nog binnen de sluitingstijd van 18:05 zouden kunnen finishen .  

  1. Vervoer door organisatie met bussen

Voor het verplaatsen van de estafette-teams rijden er 4 bussen, die wij aanduiden als bus A t/m D. Bus A is bedoeld voor de snelste teams, bus B en C voor het peloton en bus D voor de minder snelle teams.  Alle vier bussen vertrekken vanaf het NIOZ  direct na de laatste start van 11.35. Ook de bussen C en D zijn dan nog op tijd bij het eerste wisselpunt (Turfveld).  Loper 1 start bij het NIOZ voor de eerste etappe, lopers 2-3-4 gaan met een van de bussen naar wisselpunt 1. Loper 2 wisselt daar met nummer 1 en doet het bandje met het startnummer om (zie punt 7). Lopers 1-3-4 gaan met de bus naar wisselpunt 2, enz. Het busschema is afgestemd op de starttijden 11.05 en 11.35 uur. De enkele teams die om 10.35 uur starten en van de bus gebruik maken, zullen na de eerste etappe wellicht even geduld moeten hebben. We doen ons best om het busvervoer zo flexibel mogelijk te laten verlopen.    

  1. Eigen vervoer en drukte bij de wisselpunten

Meer dan de helft van de teams zorgt voor eigen vervoer. Dat is mooi, vooral als dat per fiets gebeurt. Texel is immers een prachtig fietseiland. Maar de vele auto’s rondom de wisselpunten zorgen wel voor een probleem. We zijn daarom genoodzaakt de verkeerstoestroom op afstand te houden of om te leiden. Volg de aanwijzingen van de verkeersregelaars en  parkeer dus s.v.p. op voldoende afstand van de wisselpunten en loop de rest (voor hardlopers geen probleem en de wisselloper kan alvast inlopen).

We adviseren teams die willen gaan fietsen om zich goed van tevoren te oriënteren. Op onze website staat de fietsroute aangegeven, o.a. in een aparte kaart, en maak daar prints van s.v.p. Het wordt sterk afgeraden om de stranddelen van de route te fietsen want die zijn over het algemeen te zwaar. Doorgaans zijn er op Texel veel toeristen en bij mooi weer leidt dat tot extra fietsverkeer, met name op het fietspad tussen de Slufter en de vuurtoren. Houdt daar s.v.p. rekening mee.

  1. Bagage

De estafetteteams dienen zelf te zorgen voor het vervoer en beheer van hun bagage.  Als men als busteam langzamer dan verwacht  is, is het aan te bevelen om bij de wisselpunten op te letten of men de bagage nog in de bus kan laten. Als men b.v. na een verlate wissel met een andere bus verder zou moeten, zou men de bagage (tijdelijk?) kwijt kunnen raken.

  1. Verzorgingskramen in hoofdzaak voor de 60 en 120 km-lopers

De estafetteteams dienen in principe zelf te zorgen voor hun verzorging. De kramen langs de route zijn vooral bedoeld voor de ultralopers, maar incidenteel gebruik door estafettelopers is mogelijk. De kramen staan grofweg om de vijf kilometer. De preciese plekken zijn als volgt: 4,5 km (kraam 1 – Mokbaai, nabij Horsmeertjes; 12 km (kraam 2 – op het strand bij paviljoen paal 12); 17 km (nr. 3 bij Paggapaadje); 22 km (nr. 4 boven op het slag bij Paal 21);  26 km (nr. 5 – bij hutje SBB ter hoogte van de Muyweg); 29,5 km (nr. 6 bij Oorsprongweg); 35 km (nr. 7 net voorbij De Robbenjager); 40 km (nr. 8 vlak na de Schorren); 45,5 km (nr. 9 in het gehucht Oost); 50 km (nr. 10 bij dijkopgang poldertje Zandkes); 55 km (nr. 11 – net na de haven van Oudeschild).

  1. Douche- en kleedruimtes en de prijsuitreiking

Na de finish kan men douchen in de kleedkamers van de voetbalvereniging Texel’94, dat is aan de westkant van de finishlocatie. De prijsuitreiking is aan de oostkant van de finishlocatie, in de tent bij de Stayokay, en staat voor de estafette gepland rond 16.30-17.00 uur. Er zijn prijzen voor de beste 3 vrouwenteams en beste 3 mannenteams. Snelle gemengde teams (die om 11:35 gestart zijn), strijden mee voor het mannen-podium.

  1. Vervoer naar startlocatie en na afloop naar de boot

De organisatie zet een pendelbus  (van Texeltours) in om de deelnemers (zonder eigen vervoer), die in of in de buurt van de Stayokay verblijven op zondagmorgen naar de startlocatie te vervoeren. De laatste busrit vertrekt rond 9.45 vanaf de bushalte Emmalaan naar het NIOZ.

 Na afloop rijden de bussen van de organisatie (Texeltours) van nabij de finishlocatie terug naar de boten van 18.00, 18.30 en 19.00 uur vanaf Texel.  De bussen staan weer opgesteld aan de Emmalaan, in de buurt van de finish en de Stayokay.  

Men zou overigens ook gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer op Texel. Er is een lijndienst tussen de Veerhaven en Den Burg-centrum v.v. Ook vervoer op afroep is mogelijk. Daarvoor moet je vooraf bellen met de Texelhopper.  Er zijn diverse haltes. Voor info: www.texelhopper.nl (telefoon: 0222-784000).

  1. Wijzigingen in een team

Alle wijzigingen die wij in de laatste periode tot 7 april nog ontvangen,  worden pas enige tijd na afloop van de wedstrijd verwerkt.

 De ruwe uitslagen van de ultralopen en van de estafetteloop worden binnen een redelijke tijd  op de site van mylaps.nl en  www.uitslagen.nl gepubliceerd. Op onze site vermelden we een link naar MyLaps. Indien het nodig is, wordt de uitslag op www.uitslagen.nl nog enkele malen geactualiseerd.  Op onze website hoopt de organisatie later nog een uitgebreidere uitslag met tussentijden te vermelden.

 

               We hopen op een mooi weekeinde  en een topdag voor alle lopers!

Foto’s 2017
Menu Categories
Archief
Facebook De Zestig van Texel